8 vanliga tecken på generaliserat ångestsyndrom (GAD)

Artikeln innehåller reklamlänkar

Om du känner ångest för första gången ska du verkligen ta åt dig av följande mening: De allra flesta upplever ångest under någon period av livet, det är helt ofarligt i sig och det finns absolut ingenting konstigt med att känna så som du gör.

Man skulle kunna fylla flera hundra A4-sidor om alla händelser och situationer i livet som kan framkalla känslor av ångest och dess symtom – fenomenet är dessutom globalt. Vi på redaktionen har skrivit en omfattande guide om ångest. Den finner du här!

I denna artikel får du lära dig om vanliga tecken på GAD – generaliserat ångestsyndrom, och får även lärdom om hur du själv kan lindra syndromet via enkla och naturliga vägar, samt när du bör uppsöka en läkare.

Vanliga exempel på situationer och händelser som framkallar ångest

  • En viktig presentation inför en större mängd människor – i skolan eller på jobbet

  • Anställningsintervju

  • Finansiella problem

  • Trånga utrymmen

  • Folksamlingar

  • Att Flyga

De exemplen vi listat är just det – exempel. Det finns inget rätt eller fel.

Även fast det är helt uppenbart, så är det värt att nämna: Det är helt individuellt vad som kan framkalla ångest. Du kan bli orolig, eller känna nervositet, inför situationer som din kompis eller familj kan uppfatta som en dans på rosor.

Vad är egentligen skillnaden mellan ångest och generaliserat ångestsyndrom?

Ångest är någonting vi alla upplever i vissa perioder av livet. Det är något som kommer och går. Enligt listade exempel på situationer som kan vara ångestframkallande ovan, finner vi vardagliga händelser och situationer som kan trigga de flesta till jobbiga ångestkänslor.

Skillnaden på att känna ångest, och lida av generaliserat ångestsyndrom (GAD) är att känslorna och symtomen i regel sträcker sig över minst sex månader, utan att avta eller lindras. Du kan ha en ständig känsla av oro och otrygghet där exempelvis katastroftankar är regeln, inte undantaget. GAD påverkar ditt liv väldigt negativt och konstant. Det är också någonting som behöver behandlas – medan vanlig ångest är en helt vanlig känsla som dyker upp då och då. (K)

Generaliserat ångestsyndrom

Om du väljer bort sysslor, nöjen eller viktiga uppgifter som jobb eller skola för att du känner ångest inför dem – kan det vara ett av många tecken på generaliserat ångestsyndrom, eller GAD, som det förkortas. Exempel: Du stannar hemma istället för att umgås med dina vänner på stan, på grund av att större folkmassor orsakar dig ångest, eller ger dig en panikattack.

Känner du igen dig? Bra. Att förstå sambandet mellan exempelvis din ihållande oro och GAD, är det första steget mot att påbörja en behandling: Oavsett om den sker av dig och med naturliga hjälpmedel, eller via medicinsk behandling och terapi.

Att lida av generaliserat ångestsyndrom kan vara väldigt jobbigt, eftersom det hämmar din förmåga att göra helt vardagliga saker, påverka din sömn negativt eller ge dig frekventa panikattacker under en väldigt lång tid. Vi har tur, bra och snabb hjälp finns att få i Sverige – exempel på hjälp kan vara ångestdämpande mediciner, andningsövningar eller förändrad kost.

Nedan listar vi 8 vanliga tecken och symtom som pekar på att du kan lida av generaliserat ångestsyndrom – och när du bör söka hjälp för en professionell behandling.

Ångestsyndrom: 8 vanliga tecken och symtom 

Här listar vi de 8 vanligaste tecknen för GAD, om du känner igen dig i de långvariga, väldigt obehagliga symtomen så bör du kontakta en vårdcentral.

Vill du istället träffa en psykolog direkt i mobilen kan du vända dig till den digitala vårdtjänsten Doktor.se, det kostar ingenting och appen laddar du ned gratis från appstore här!

  • Du har svårt att somna, eller sover oregelbundet varje natt

    Att ha svårigheter att faktiskt somna in om natten, tillsammans med regelbundna uppvaknanden, är två av de absolut vanligaste rapporterade problemen vid ångestsyndrom. Svårigheten att somna kan bero på negativa tankar och oro, direkt framkallade av just ångest – stress är också en negativt bidragande faktor. Enligt studier så påverkas sömnen oerhört positivt så fort ångesten lindras via en professionell och naturlig behandling.

  • Ökad irritation under långa perioder

    Om du känner att du har mycket lättare till irritation, frustration eller ilska så kan detta vara ett starkt tecken på generaliserat ångestsyndrom. Eftersom GAD oftast framkallar ökad oro, muskelspänningar och stress, är det kan naturligt att man blir mer frustrerad i vardagen. Det är som ett ständigt kliande på benet, fast mentalt.

    Den ökade irritationen är ett känt exempel på symtom från GAD – i berättigade situationer likaså generellt i vardagen.

  • Utdragna Koncentrationssvårigheter

    Förutom dålig sömn är koncentrationssvårigheter också en utav de mest kända symtomen för GAD – i alla fall bland de rapporterade tecknen vid ångestutredningar. Svårigheter att verkligen åstadkomma en önskad fokus och koncentrationsnivå kan även bero på depression (Som ofta är kopplat till GAD)

  • Trötthet och utmattningssymtom under en längre tid

    Om du känner dig tröttare än vanligt under din vakna tid på dygnet, har försvagade muskler och leder eller aldrig känner dig riktigt utvilad (trots en normal sömncykel) så kan detta vara ett resultat av din generaliserade ångest.

    Upplever du dessutom frekventa panikattacker är det vanligt att kroppen reagerar med utmattningssyndrom följande timmarna, eller dagarna.

    Generellt är kopplingen till trötthet en produkt av ökad oro och en oerhörd mängd energi som går till tankar och analyser av kroppen, hjärnan och ens välmående – för att inte glömma alla katastroftankar som kan uppstå.

  • Onormal eller ökad rastlöshet som håller i sig

    Trots att det är raka motsatsen till trötthet, är ökad rastlöshet och en känsla av att vara hyperalert någonting som är väldigt förknippat med ångest. Vid ångestsyndrom och panikattacker kan händer, fötter och ben kännas stickiga, som om det kryper i dig. Du kan även uppleva en enorm mängd energi, exempelvis eftersom du hela tiden oroar dig för saker och är alert på vad som händer i din kropp.

    Rastlöshet kan bero på en mängd olika saker, men känner du en ökad sådan under några månader, upp till ett halvår – så kan det vara direkt kopplat till din ångest.

  • En ständig oro

    Du kan vara rastlös just på grund av din ständiga oro – därför kan och är även din oro ett vanligt tecken på GAD. Faktiskt det vanligaste symtomet som rapporterats.

    Ett mycket tydligt exempel är om du oroar dig för att negativa saker kommer att ske i framtiden, trots att de kanske aldrig inträffat dig eller någon annan förut – så kallat katastroftänk.

    Det är mycket vanligt att man oroar sig – över vardagen, familj eller andra viktiga delar av ens liv, därför behöver din oro inte alls vara kopplad till GAD. Har dina orostankar dock eskalerat eller funnits med dig ett halvår eller mer, är sannolikheten stor att kopplingen finns.

  • Frekventa Panikattacker

    Att lida av panikattacker kan få dig att vilja stanna hemma i en kontrollerad miljö där du är trygg. Detta brukar oftast förvärra situationen för de flesta. Att ha återkommande panikattacker är ett av de mest uppenbara tecknen vad gäller GAD – generaliserat ångestsyndrom.

    Vad innebär en panikattack? Du kan uppleva en ökad eller onormal hjärtrytm (hjärtklappning) – Du svettas mer än vanligt, du känner ett tryck över bröstet, dina händer och ben blir skakiga, du upplever andningssvårigheter och känslan att du ska bli galen eller dö.

    Många tror att en panikattack, som inte alls är något farligt utan endast obehagligt, egentligen är en stroke eller hjärtattack. Det bästa du kan göra för att lindra, eller bli av med, attackerna är således att tänka och upprepa att “detta är ingenting farligt – det är kroppens naturliga reaktion” För vad som egentligen händer är att kroppen har uppfattat ett hot (Verkligt eller ej – alltså endast i dina tankar) och säger åt nervsystemet att förbereda sig på att snabbt springa och fly undan. Det är också därför din syn blir suddig – den utvidgas för att uppmärksamma hotet enklare.

  • Undvikande beteenden som påverkar ditt liv negativt

    Som exemplet vi gav i inledningen: Om du låter din ångest över sociala situationer hindra dig från att utföra vanliga sysslor, nöjen eller viktiga uppgifter så som jobb och skola – så är detta ett starkt tecken på GAD.

    Vad är undvikande beteenden? Det kan vara allt från att du grämer dig inför en fest, konferens eller annan tillställning med mycket folk där du oroar dig för att göra fel, stå ut eller bli hånad och utskrattad av andra gäster eller deltagande – till att du tar en lång omväg för att undvika större folkmassor.

    Det absolut viktigaste och bästa du kan göra om du inser att du undviker beteenden, sociala situationer eller andra vardagliga sysslor är att tvinga dig ut. Det är såklart svårt och mycket begärt. Men, ha detta i åtanke: Ju mer du låter ditt undvikande ta över, och ju längre – desto svårare blir det att förändra detta negativa beteende.

    Detta kan även kännetecknas av att du plötsligt blir blyg, tystare än vanligt eller håller dig undan i större sociala sammanhang, samt att du upplever ett försämrat självförtroende.

    (K) (K)

11 tips: Saker du själv kan göra för att lindra GAD (generaliserat ångestsyndrom)

Med risk att bli för tjatig vill vi än en gång passa på att tipsa om den mer utförliga artikeln, där vi listar och beskriver de bästa vägarna för att själv minimera sin ångest. Och än en gång, hittar du den här!

Du ska inte känna dig nedstämd över att din ångest inte har försvunnit efter några dagar, veckor eller månader. Det finns många bra och enkla övningar, hälsosamma förändringar i ditt vardagliga liv och tankesätt som har bevisad lindrande effekt på din ångest.

Här kommer några exempel på vad du kan göra vid ångestladdade situationer, en panikattack eller generellt i din ångestfyllda vardag:

  1. Ta en promenad eller lättare joggingtur

  2. Yoga

  3. Meditera

  4. Sänk din alkoholkonsumtion eller sluta helt

  5. Sluta rök, snusa och minimera din kaffekonsumtion

  6. En balanserad och nyttig kost

  7. En ordentlig och regelbunden sömn

  8. Fokusera på din andning (Andas 4 sekunder in, 4 sekunder ut – upprepa i 5 minuter)

  9. Tänd ett doftljus med en lugnande doft.

  10.  Drick en varm kopp te (koffeinfritt) och vira in dig i ett varmt täcke

  11.  Tillåt dig själv att känna – se ångesten i vitögat

(K) (K) (K)

När ska du söka hjälp?

Detta svar är självklart förenklat och förkortat, men ändå så viktigt: Om du känner att din ångest har en negativ påverkan över din vardag, sömn, livsval eller i andra situationer och pågår konstant, så ska du direkt kontakta en läkare via din vårdcentral, eller privatklinik.

Varning: Om du bara upplevt dessa känslor i någon dag kan det vara svårt att få en läkare att ta dina symtom på allvar, och det är heller inget tecken på generaliserat ångestsyndrom. Du behöver nödvändigtvis inte vara fel ute, men man brukar dock endast kunna fastslå generaliserat ångestsyndrom efter åtminstone ett halvår av beständiga symtom – bland annat från de listade ovan.

Vad kan du få för hjälp?

I Sverige finns många olika metoder för att behandla ångest – från de naturliga vägarna vi precis informerade dig om, till medicinsk behandling och terapi.

Tänk även på att detta är väldigt vanligt. Det är inget fel på dig, inte heller är det farligt. Den svenska vårdcentralen är mycket vana med att behandla allt som berör ångest, GAD och depressioner – och kan hjälpa dig motverka symtomen snabbt och säkert.